lördag 20 februari 2010

V. 7

Lite lätt insnöad sitter jag och funderar på veckan som gick. Veckan blev bara "halv" för mig men nåt hoppas jag att jag har snappat upp. Det som har gjort störst intryck på mig och som jag uppfattade som en röd tråd genom min korta vecka var ord som individ och identitet. Efter att ha lyssnat på Bengt Franzèns föreläsning på tisdagmorgonen inser man vilken makt man har som lärare. Både skola och lärare ger förutsättningar för vilka individer som skapas. Tänk vad viktigt det är att låta varje människa ta plats utifrån sina egna förutsättningar och tänk vad viktigt det är att respektera barnens drömmar oavsett hur avlägsna och omöjliga de än kan verka. Tisdag eftermiddag tillbringades på HDK där vi så smått började bygga upp våra samhällen. Där forsatte också den röda tråden genom hemuppgiften vi fick ang. sokratiska samtal. Även i dessa står respekten för individen i centrum. Vi fick i uppgift att ta fram en bild som kunde representera dessa samtal. Jag hittade en bild med ett upplåst hänglås som jag tyckte passade in på hur jag uppfattade meningen i dessa samtal. Jag fick aldrig möjlighet att ta med mig den här bilden eftersom jag fastnade i ett mer vertikalt läge men min tanke var att möter man en annan människa så som dessa samtalsformer förespråkar så kan man nå djupare i samtalet. Kanske för att samtalsformen är genomtänkt och bygger på intresse och respekt samtalsparterna emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar