söndag 21 mars 2010

v.11

Funderar varje vecka på varför inte jag har lika fyndiga överskrifter som alla andra men tänker bryta mot normen och köra med mina tråkiga! Skönt.

Kursen är över och slut. Tiden har gått rasande fort och snart sitter man med huvudet djupt begravet i skolböckerna igen. Den sista veckan blev en lugn vecka. Vi var så härligt överens tidigt så det fanns verkligen tid att jobba med detaljerna. Detta gjorde oss säkra och lugna inför redovisningen tror jag.
Själva redovisningsdagen blev en väldigt givande dag. Alla de olika grupperna hade mycket tänkvärt att säga. Vår redovisning gick bra och det verkade som den blev väl motagen av de som var där. För mig har innehållet och budskapet varit en viktig tankeställare och förhoppningsvis kommer den att följa mig under hela min yrkeskarriär.
I helgen fick jag möjlighet att samtala med två förskolelärare som arbetat i många år.En av dessa berättade att hon tycker att ordets makt är så stor i arbetet med barn. Hon menade att barnen påverkas och formas av pedagogens bemötande och av vilka ord som används. Detta fick mig att dra en direkt parallell till vår redovisning och det budskap vi ville förmedla. Det känns som vi har hittat en mycket relevant frågeställning för varje pedagog att fundera över. Jag tror att jag kommer vara mycket mer uppmärksam på pedagogens stora inflytande över barnen nu än vad jag kanske har förstått tidigare. Kursen har verkligen gett mig många nyttiga vinklar och frågeställningar att ta med mig i mitt kommande yrke.
Att få ha upplevt Sokratiska samtal är också något jag är glad över att få ta med mig från kursen. Den kunskapen kommer att ge mig många möjligheter till att föra spännade och givande samtal med barngrupper. Samanfattningsvis har det verkligen varit en bra och rolig kurs och jag känner mig påfylld med massor av "nyttigheter" som formar mig till en bättre pedagog.
Till sist vill jag också säga att bloggen har gett mig nyttig kunskap i form av datorkunskap. Jag är en sån där som knappt vet var "på" knappen sitter. Bra att bli mer eller mindre tvingad till att lära sig något nytt. Nu kan jag inte bara sätta på en dator, jag kan även blogga:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar